Sou a: Inici / VII JPL / Comunicacions / Sistemes de computacions d'altes prestacions (Cluster) i programari lliure

Sistemes de computacions d'altes prestacions (Cluster) i programari lliure

Des de l’any 1965 quan el senyor Gordon Moore, cofundador d'Intel, va publica la seva famosa llei [www1], els ordinadors han continuat creixent en potència sense que actualment es vegi un sostre definitiu. Tot i això, el segment de problemes irresolubles amb les potències de càlcul existents actualment, criptografia per exemple, continua creixent més ràpid del que la llei de Moore pot assolir. Fins fa pocs anys les solucions aportades per les grans empreses com IBM, SUN o HP s'apropaven a la computació massiva mitjançant solucions en entorns homogenis i tancats basats únicament en els seus productes de programari i maquinari. L'aparició de sistemes operatius lliures (Linux, BSD...) i la gran quantitat de gent i organismes (generalment universitats i grups de recerca) que van començar a col·laborar en el seu desenvolupament, va propiciar la interoperativitat d'aquest sistemes funcionant en entorns de màquines heterogènies. D’aquesta manera, com generalment passa amb el programari lliure, una mica per portat les coses al límit i experimentar la distribució de tasques entre diferents ordinadors i una mica per crear una solució no propietària pels ordinadors amb sistemes operatius lliures, van començar els primers projectes de computació massiva. Beowulf és probablement el primer projecte d’aquestes característiques que va aparèixer per Linux. Tot i que l’aproximació a la computació distribuïda és força complexa i actualment existeixen diferents possibilitats, nosaltres ens centrarem en el projecte que estem desenvolupant al Laboratori de Càlcul del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics (LCLSI) de la Universitat Politècnica de Catalunya. Aquest projecte presenta la migració d'un entorn basat en OpenMosix cap a un sistema amb SunGridEngine i Lustre.