Sou a: Inici / VII JPL / Comunicacions

Comunicacions

Comunicacions acceptades en aquesta edició i les transparències si n'hi ha.

Sistemes de computacions d'altes prestacions (Cluster) i programari lliure

Des de l’any 1965 quan el senyor Gordon Moore, cofundador d'Intel, va publica la seva famosa llei [www1], els ordinadors han continuat creixent en potència sense que actualment es vegi un sostre definitiu. Tot i això, el segment de problemes irresolubles amb les potències de càlcul existents actualment, criptografia per exemple, continua creixent més ràpid del que la llei de Moore pot assolir. Fins fa pocs anys les solucions aportades per les grans empreses com IBM, SUN o HP s'apropaven a la computació massiva mitjançant solucions en entorns homogenis i tancats basats únicament en els seus productes de programari i maquinari. L'aparició de sistemes operatius lliures (Linux, BSD...) i la gran quantitat de gent i organismes (generalment universitats i grups de recerca) que van començar a col·laborar en el seu desenvolupament, va propiciar la interoperativitat d'aquest sistemes funcionant en entorns de màquines heterogènies. D’aquesta manera, com generalment passa amb el programari lliure, una mica per portat les coses al límit i experimentar la distribució de tasques entre diferents ordinadors i una mica per crear una solució no propietària pels ordinadors amb sistemes operatius lliures, van començar els primers projectes de computació massiva. Beowulf és probablement el primer projecte d’aquestes característiques que va aparèixer per Linux. Tot i que l’aproximació a la computació distribuïda és força complexa i actualment existeixen diferents possibilitats, nosaltres ens centrarem en el projecte que estem desenvolupant al Laboratori de Càlcul del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics (LCLSI) de la Universitat Politècnica de Catalunya. Aquest projecte presenta la migració d'un entorn basat en OpenMosix cap a un sistema amb SunGridEngine i Lustre.

Aprenentatge de la Programació al Citilab: Squeak i Scratch

Aquest article vol ser un recull de les primeres experiències al Citilab apropant la programació dels ordinadors a la gent del carrer. Sense cap requeriment previ, qualsevol pot inscriure's a algun dels cursos de la nostra oferta docent en programació. Això ha estat possible principalment gràcies a l'existència de programari adequat, tot ell realitzat en entorns Smalltalk: Scratch per a nens petits (i no tan petits!), BotsInc com a iniciació a l'Smalltalk i el mateix Squeak, implementació open source d'Smalltalk utilitzada en la creació del programari esmentat, per a programadors experimentats.

Desplegament d'una xarxa MPLS lliure amb GNU/Linux i MPLS-Linux

El projecte MPLS-Linux permet convertir un ordinador que executa el sistema operatiu GNU/Linux en un commutador d’etiquetes MPLS. Això és especialment interessant en l'àmbit acadèmic i d’investigació, ja que permet desenvolupar una xarxa MPLS sense les restriccions pròpies del maquinari comercial o dels simuladors basats en programari. En vista a les oportunitats que ofereix, en aquest article es descriu el procés per desplegar una xarxa MPLS lliure utilitzant el sistema operatiu GNU/Linux i el programari MPLS-Linux. Aquest procés inclou el disseny de la xarxa, la instal·lació i configuració dels equips i, finalment, la comprovació del correcte funcionament. Per acabar, s'analitza les diferents alternatives per continuar treballant en el desenvolupament de projecte MPLS-Linux i es presenten les conclusions del treball realitzat.

Dacco: Diccionari Anglès-Català de Codi Obert

Dacco, Diccionari Anglès-Català de Codi Obert, és un diccionari lliure. Dacco ja té una història consolidada, així com una sèrie de recursos. Disposa de més de 30.000 paraules amb diversa informació com ara exemples, notes d'ús, enllaços, fotos... El projecte Dacco ofereix diversos recursos lingüístics, interessants tant per estudiants de català com d'anglès. En aquest article es comentarà què ofereix Dacco, la seva història, les seves motivacions i la importància de disposar de recursos culturals de lliure accés.